Alla kvinnohjärtans dag

Allmänt / Permalink / 0

Utanför Maxi sitter en man i rullstol och plirar mot den nedgående solen. Han tittar upp på mig som är på väg in och frågar om jag röker. -Nej, men en snus kan jag bjuda på. 
-Nej fy fan, då ska du inte handla rosor idag? Nej, hur kunde du gissa det? Äh, det är väl ingen som vill kyssa en snusare, säger han och blottar en ensam tand med ett flin. -Jodå, de finns och jag tror de är fler än de som vill hångla med ett askfat, säger jag och gubben börjar skratta så han håller på att ramla ur rullstolen. -Varför röker du då? Frågar jag i ett dumt försök till att få honom att inse att det kanske är just därför han sitter i rullstol. Svaret slår omkull mig. - Därför att jag är så jävla ensam. Cigaretterna är mitt enda sällskap och det är ett bra sådant. De gnäller aldrig, de ställer alltid upp även om det är mitt i natten. Det kan man inte säga om kärringar. Jag blir hellre tagen av daga av ciggen än en tjatig kärring, plirar han mot mig. -Tja, vi gör alla våra val, säger jag, klappar honom på axeln, säger hej och går in i affären. 

Jag tycker mig se män överallt som bär på rosor och choklad. De rusar in och grabbar tag i en bukett av de hundratals som står i spannar och välkomnar dem. För jag förmodar att de är just riktade till oss män. De rusar vidare mot chokladen, rycker en låda chokladhjärtan och vidare mot kassan. Det ser rätt lustigt ut. Förväntansfulla män i alla åldrar och utstyrslar står på rad i kassakön med blommor och godis. 
Killen framför mig, en finnig tonåring, lägger upp sina varor på bandet. Rosor, choklad och kondomer. Tjejen i kassan småler och killen ler rödlätt i ansiktet tillbaka. Jag är nog den ende mannen som inte köper rosor och choklad idag, tänker jag när jag ser killen småspringandes därifrån. 
Han får det säkert trevligt ikväll. 

Går ut till bilen och sätter mig när jag får syn på min son komma traskandes. Med gula tulpaner och en påse bananer. -Hon gillar gult, säger han när jag undrar. Rätt tänkt sonen min. Man ska hålla kvinnorna nöjda. Annars finns det risk att de tjatar ihjäl en. 

Trevlig hjärtafton på er.

Till top