Hälsosam tid

Allmänt / Permalink / 0

Det är hälsosamt att bryta ihop lite då och då. Sägs det. Att upptäcka att man inte är en figur ur Marvels värld med outsinliga krafter som ger en asyl från livets lusingar, kan vara ganska skrämmande. Särskilt för en stor och stark karl som med omvärldens hjälp alltid fått sig itutat att en blottning av ens känslor suddar ut hans biceps. Jag valde att blotta mig. Att lätta på locket till ångkokaren som höll på att explodera men som idag bara sjuder lite förnöjt, blev en Autobahn tillbaka till mig själv. 

På resan tillbaka fick jag en del nyttiga sanningar levererade och planterade i min själ. Den viktigaste var nog frågan "Vad gör du med din tid?" Att sätta sig ner och fundera över hur du vårdar din stund på jorden är nog inget stora starka män har på sitt livsschema. Åtminstone är det inget de flesta prioriterar själsmässigt. Det borde finnas med i grundskolans läroplan kan jag tycka. 

Jag ser dagligen människor rusa. Man känner doften av adrenalin, av statusjakten, det perfekta föräldraskapet eller prestationsångesten. Jag lallar lugnt förbi dem numera och tycker mer synd om dem än känner avund för att de har ett så kallat liv. Kanske trivs de med det. Att hela tiden känna drivet mot ett inbillat lyckligt liv. När de kanske istället skulle se varningssignalerna och agera därefter. Att de där tio timmarna på jobbet varje dag är en gåva av dig själv till din arbetsgivare och inte till dig själv. Att alla coola prylar du köper och ser som en belöning för ditt slit kanske sliter mer på dig själv. Att tiden du skänker dina barn känns framkrystad och tvingad och resorna till och från dagis och skolor börjar bli farliga. Att din oro för att barnen ska bli mobbade för att de inte har den senaste mobilen eller avundsvärda jackan. Det saknar jag inte en sekund. 

Nu är det ju så att jag bara fick se skymten av en total kollaps. Människor som hamnar i fosterställning och som stannar där i flera veckor har förmodligen kämpat länge med att upprätthålla fasaden. Till slut rämnar den och lämnar människan naken och oskyddad. Känner du att du är på väg dit så ge dig själv den största gåvan du någonsin kan ge dig själv. Tid. 
Tid att ha tråkigt. Tid att läsa en bra bok utan att du somnar och tappar boken på näsan. Tid att låta Volvon ramla sönder innan du funderar över månadskostnaden på en ny. Tid att be din chef om sextimmarsdag. Tid att se över ekonomin och se om boendet verkligen är värt så mycket av din tid. Tid att prata med barnen en halvtimme varje kväll. Tid att älska. 
Tid att ta hand om dig själv innan någon annan får lägga sin tid på att göra det. Ja, jag vet, farligt tjatande om din tid och har du dessutom läst hit så har jag ju snott lite av din tid. Men det kanske var välspenderad tid? 

Ta hand om dig. ❤️

 
 
 
Till top